Költözöm

Mindenféle okok miatt ÚJ BLOGot indítottam. Az új bejegyzéseket egy darabig mindkét helyre felteszem, de fokozatosan próbálok átköltözni oda. Nagyon sajnálnám, ha elveszítenék akár egy Kedves Rendszeres Olvasómat is, kérlek, jelentkezzetek be ott is! Új címem: http://www.gyzsuzska.blogspot.hu/

2012. február 17., péntek

Rántott hús sütőben sütve

Hétköznap általában gyorsan elkészíthető ételeket választok, hétvégén viszont szívesebben állok neki hosszadalmasabb főzéseknek is. Bár ezek közül sem szeretem azokat, amikor viszonylag passzívan csak "őrizni" kell a készülő ételt, magára hagyni mégsem lehet, mert időnként forgatni vagy keverni kell rajta. Persze eközben is lehet tenni-venni, mosogatni, zöldséget hámozni stb, de mindig ezekre sincsen szükség... Emellett viszont nagyon szeretem a rántott mindenféléket, de egyre jobban kerülném azt a rengeteg olajat, amit magába szív sülés közben. A hétvégén ezért kipróbáltam és sütőben sütöttem meg a rántott húst. Az eljárás átment a próbán, minimális olajjal, szépen magukban megsültek a hússzeletek. :-)

A sertéshúst teljesen a megszokott módon felszeleteltem, kiklopfoltam és bepaníroztam lisztbe, tojásba és zsemlemorzsába. A zsemlemorzsába kevertem szezámmagot is. (Ezek a képen a húson látható fehér pöttyök. :-) )
Egy tepsi aljára sütőpapírt tettem, kevés olajat ecsettel szétkentem rajta és rátettem a panírozott hússzeleteket. A szeletek tetejét is megkentem szilikonos ecsettel egy kevés olajjal és betettem a sütőbe sülni. Nagyjából 25 perc után megfordítottam a szeleteket és még egy fél órát sütöttem. (Persze időben tovább sül így, mint hagyományos módon, de nyugodtan ott lehet hagyni és az olaj mennyisége is minimális.)

Arra lennék kíváncsi, hogy ha valaki nem tudta volna, hogy hogyan sült, megmondta-e volna róla, hogy nem hagyományosan, de sajnos nem volt ilyen gyanútlan tesztszemély a közelben... :-D

ITT találtok egy érdekes cikket a panírozás történetéről, de 1-2 érdekesebb részletet ide is bemásolok:

"már a görög civilizáció virágzása óta élt a konyhaművészetben a panírozás szokása is: amikor is nem aranyfüsttel, hanem aranyló morzsaköntössel burkolták ételeiket a szakácsok. Később a hódító mórok vitték el a módszert Andalúziába: cordóbai központjuk olyan szellemi fellegvárrá vált, ahol a jogtudomány, az irodalom, a képzőművészet és a magas szintű kézművesség mellett az orvos- és a szakácstudomány ókori tapasztalatai is új életre keltek"

"A bundába csomagolt húsokat azóta is sok nemzet fogyasztja boldogan, gondoljunk csak a Cordon Bleu-re, az ukránok kijevi jércemellére, a japánok „pankó”-val panírozott tonkatszujára, az osztrákok nemzeti büszkeségére, a Wiener Schnitzelre, vagy a milánóiak Costoletta alla Milaneséjére, ami csak abban különbözik a híres-neves bécsi szelettől, hogy némi parmezán is kerül a borjúhús köntösébe, és zsír helyett olívaolajban sütik ki."

"Néhány bundázási mód
Angolos bundázás:
A húst, a halat vagy egyéb sütni kívánt alapanyagot előbb olvasztott vajba mártjuk, majd zsemlemorzsába forgatjuk és kisütjük.
Bécsi bundázás
A bundázás leggyakoribb módja. Lisztbe, felvert tojásba és zsemlemorzsába forgatjuk a húst.
Natúr bundázás:
A hússzeleteket csak lisztbe forgatjuk, majd nagyon kevés, forró zsiradékban kisütjük.
Olaszos bundázás:
A bécsi bundázással megegyező bundázási mód, az eltérés pusztán annyi, hogy a zsemlemorzsába parmezán sajtot keverünk el.
Orly bundázás:
Lisztből, tojásból és sörből sörtésztát keverünk; a hússzeleteket először lisztbe, majd a sörtésztába mártjuk, és végül forró, bő zsiradékban kisütjük.
Boros bundázás:
Ugyanaz, mint az előző, csak borral készül. Gyümölcsök bundázásához használjuk.
Párizsi bundázás:
A hússzeleteket csak lisztbe és felvert tojásba mártjuk, közvetlenül a sütés előtt.
Villeroi bundázás:
A hússzeleteket először natúr bundázással elősütjük, majd megforgatjuk apróra vágott sonkával, tojássárgájával dúsított besamelmártásban, utána bécsi módon bundázzuk, és végül bő, forró zsiradékban kisütjük.
Bordelaise bundázás:
Morzsás, paradicsomos, tejfölöd vagy vajas, fűszernövényes „burok” kerül valamilyen – sütőben készülő – halra vagy báránygerincre.
Palacsintatésztába bundázás
Sűrűbb palacsintatésztát készítünk, és először lisztbe, majd ebbe mártjuk az alapanyagokat."




5 megjegyzés:

  1. Én is kipróbáltam már a rántotthús sütését többféle módon. Így, ahogy te írtad, sütőzacskóba, de serpenyőben is Frank Júlia receptje szerint.
    Mikor melyikhez van kedvem, azt a sütési módot választom, és nem mondja meg, aki nem tudja.

    VálaszTörlés
  2. A sütőzacskós módot nem ismerem, de ki fogom próbálni!

    VálaszTörlés
  3. Sertést, csirkét és halat is sütöttem már így ki, sőt, mostanában jószerével csak így készítem a "rántott" husit :) Nem tocsog az olajtól és finom omlós. Na persze az sem utolsó szempont, hogy közben nem kell mellette állni :)

    VálaszTörlés
  4. Múlt héten Ausztriában találkoztam ezzel: sütöben sütött rántott ponty. Csak azt felejtettem el megkérdezni, hány fokon készül. Zsuzsi

    VálaszTörlés
  5. Én 200 fokon sütöttem ezeket a húsokat és bevált.

    VálaszTörlés

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...